IM Dejf Kaňovský: Proč je dobré řešit netradiční šachové úlohy
Mezinárodní mistr David Kaňovský pro šachuj.cz připravil druhý díl svého seriálu o uměle vytvořených pozicích, tentokrát o netradičních šachových úlohách. První díl o šachových studiích naleznete zde.
Své úvodní povídání o řešení uměle vytvořených pozic jsem věnoval studiím. Tj. pro praktické hráče nejlepším a nejrozšířenějším prostředkem tréninkového procesu z oblasti skladebního šachu. Tentokrát zabrousíme úplně jinam.
Propočet v netradiční úloze
Kromě studií a matových úloh, které už jsou spíše pro specializované turnajové řešitele, existují různé opravdu zvláštní úlohy. Takové mají do pozic praktického šachu opravdu na hony daleko, přesto jsem nedávno narazil na jednu úlohu, která se může skvěle hodit pro trénink propočtu a představivosti na šachovnici. Pojďme se na ni společně podívat!
Bílý má obrovskou materiální převahu. Takovou, se kterou by vyhrál jakoukoliv pozici a každý rozumný šachista by se okamžitě vzdal. Toto je však jiná káva! Pozice je absolutně zablokovaná a mohlo by se zdát, že bílý nemůže svými figurami prorazit obranné pěšcové valy černého. Je to tak? Nebo existuje nějaká úzká cestička? Ano, existuje! Ovšem poměrně trnitá a vyžaduje přesný propočet.
1.Kd1
Jak se vlastně dá pozice vyhrát? Jediný způsob spočívá v tahu Da2 s hrozbou Dxb3 a poté už by se uvolnil jeden z bílých pěšců, což by otevřelo cestu do černé pozice bílému jezdci. Pokud by však bílý zahrál okamžitě 1.Da2, černý prostě zahraje 1…bxa2 , postaví si dámu a to si bílý moc nepomohl. Právě tento postup bílého je nutné pečlivě připravit.
1…Kb6 2.Ke1 Kb5 3.Vg2
Bílý nejdříve potřebuje převést minimálně jednu věž na dámské křídlo. Vůbec se samozřejmě nemusí bát toho, že černý věž sebere, po 3…hxg2 4.Vg1 bílý snadno vyhraje, protože už může hrát h-pěšcem.
3…Kb6 4.Ve2 Kb5 5.Kf2 Kb6 6.Ve1 Kb5 7.Vc1 Kb6
Jednu věž tedy máme na dámském křídle. Stačí to k provedení našeho plánu? Nikoliv! Je potřeba převést ještě i druhou věž. Vidíte proč?
8.Vg1 Kb5 9.Ke1 Kb6 10.Vg2 Kb5
10…hxg2 11.Kf2 bílému pochopitelně ani trochu nevadí.
11.Ve2 Kb6 12.Kd1 Kb5 13.Ve1 Kb6
Tak a nyní? Už konečně můžeme zahrát Da2? Nikoliv, milý Watsone, stále je ještě brzy!
14.Vc2 Kb5 15.Kc1 Kb6 16.Da2
Až teď nastal správný čas! Pokud jste už v úvodní pozici dokázali přijít na to, že nejdříve potřebujete dostat obě věžky na c2 a e1, pak máte velice dobrou představivost a hbitý propočet!
16…bxa2 17.b4
Nyní má černý dvě moznosti. Pokud zahraje 17…dxc2, pak se krásně ukáže důležitost věžky na e1. Bílý totiž zahraje 18.Kb2! a právě díky věži na e1 oba černé pěšce sebere. Po 18…axb1D+ 19.Vxb1 cxb1D+ 20.Kxb1 se sice černému podařilo sebrat skoro všechny černé figury, ale poslední zbývající jezdec na výhru bohatě postačuje. Po 20…Kb5 zahraje bílý 21.d4, poté Jd2 a pozici brzy otevře, což mu zajistí výhru.
Zbývá tedy
17…a1D
na což bílý hraje
18.Vb2
a to je právě pointa celé této úlohy. Černý si sice postaví dámu, ale ta je ihned chycena a nemá jediný tah! Nejzajímavější na celé úloze je ovšem moment po
18…Kb5
Pokud by totiž bílý neměl tah Vd1, je v zugzwangu a prohrál by! Ale právě tento jeden jediný tah mu zajišťuje výhru. Po
19.Vd1
je v nevýhodě tahu naopak černý a musí postupně pustit bílého pěšce dopředu. Bílý prostě bude jen tempovat věží na polích d1 a e1.
19…Ka6 20.b5+ Kb6 21.Ve1 Ka7 22.b6+ Kb7 23.Vd1 Ka8 24.b7+ Kb8 25.Ve1
Černý už nemůže jít, králem, nezbývá mu tak nic jiného, než sebrat bílou věž. Po
25…Dxb2+ 26.Kxb2
ovšem bílý jednoduše převede na b2 druhou věž:
26…Kxb7 27.Vc1 Kb6 28.Vc2 Kb5 29.Kc1 Kb6 30.Vb2+
a snadno vítězí. A teď ruku na srdce: kdo jste na začátku celého úlohy viděli celých 30 tahů až do konce? 🙂
Ukázka k přehrání (aktivace po kliknutí na tah)
Dvojmat!
Pro zpestření si uvedeme ještě více neobvyklou úlohu, které se říká žertovný problém. Jedná se o typ úlohy, která přímo odporuje pravidlům šachové hry, ale vlastně jen lehce. Milou úlohu vytvořil v roce 1958 Leonid Kubbel:
Zadání této úlohy je mat 2. tahem. To zní jednoduše, ale když se na pozici zadíváme hlouběji, budete si zřejmě myslet, že si z vás někdo dělá blázny. Vždyť černý král je teď v patu, a když mu dáme šach, uteče přes g4. Po 1.g4 zahraje 1…Kh4 a žádný mat mu nedáme. „Tak to ne, ze mě si nikdo střílet nebude!“ Ano, pravda je taková, že „normálními prostředky“ skutečně nelze dát černému králi mat druhým tahem. Řešení je proto následující:
1. e8ČK!!!
Vtipná proměna bílého pěšce na černého krále! V ten moment král na h3 sice zůstává v patu, ale nový černý král má jeden tah! Po
1…Kd8
Navíc přichází mat nejen tomuto králi, ale dokonce oběma králům najednou!
2.Dd7 dvojmat!
Dvojšach určitě všichni znáte, ale troufnu si říct, že dvojmat naprostá z většina z vás vidí poprvé v životě! 🙂
Autor blogu: IM David Kaňovský, www.dejf721.info